COMMENT UTILISER LE MASSAGE REBOZO APRÈS L’ACCOUCHEMENT

Ces mêmes techniques sont excellentes pour les maux de dos et les raideurs articulaires, même pour les femmes non enceintes (enfants, toutes les femmes et tous les hommes).

Après l’accouchement, le rebozen est une technique ancestrale utilisée par les sages-femmes maximoises pour refermer l’ouverture spirituelle, émotionnelle et physique qui se produit chez les femmes après le travail.

Le corps est enveloppé en plusieurs parties, des pieds à la tête ou de la tête aux pieds. En tenant le rebozo avec les mains, vous exercez une traction douce mais ferme qui rétablit la sensation de fermeture.

Siddende - Massage af øverste del af ryggen

Virkning:

- Afslapper skuldre, ryg og krop
- EForbedrer veerene

Hvornår:

Under fødslen

Under graviditet

Tips og betragtninger:

- Den gravide skal side på kanten af stolen, så der er plads til at hun kan læne sig tilbage.

- PAnbring den åbne rebozo over skuldre og ryg, være sikker på den er ligeligt fordelt. Når hun læner sig tilbage skal hun føle sig støttet af rebozoen på alle sider.

- Start langsomt, stigende til en mere intensiv rytme.

- For at være sikker på fortsat afslapning, spørg kvinden hvad hun foretrækker.

Siddende – lænde massage

Virkning:

- Afslapper lænd og endebalder.
- Forbedrer veerene.

Hvornår:

Under fødsel

Under graviditet

Tips og betragtninger:

- Den gravide skal side på kanten af stolen, så der er plads til at hun kan læne sig tilbage. Rebozoen skal dække lænd og endebalder.

- Hvis den gravide læner sig let tilbage, skal hun føle at hun bliver støttet på alle sider af rebozoen..

- Være sikker på at den er ligeligt fordelt så det er samme mængde stof på begge sider at holde i.

- Være sikker på at rebozoen er stram og dine arme er strakte.

- Den gravide må ikke føle at du trækker i hende.

- Den hjælper den gravide med Braxton – Hicks veer eller under fødslen, som resultat af afslapning af mave musklerne.

- Prøv at bevæge rebozoen blidt fra side til side, i det intensiteten øges hvis kvinden ønsker det.

Hoved Massage

Virkning:

- Afslapper nakken.

Hvornår:

Efter Fødslen

Under graviditet

Tips og betragtninger:

- Kvinden skal ligge på gulvet med en pude under knæene om nødvendigt.

- Du ligger enten på knæ eller står op, løft så rebozoen så kvindens hoved løftes en lille smule fra gulvet og lav rullende bevægelser fra venstre til højre. Vær sikker på at hovedet er helt støttet af rebozoen.

- Som ved alle øvelserne skal du være sikker på at kvinden synes det er behageligt.

Liggende Massage

Virkning:

- Aslapper bækken og ryg

Hvornår:

Efter fødslen
Under graviditet

Tips og betragtninger:

- Den gravide ligger på ryggen med hovedet på en pude, og benene bøjede eller strakte, evt. med en pude under knæene.

- For at sikke en god balance, skal du anbringe dine fødder så tæt på kvinden som muligt.

- It is important to place your feet as close to the woman as possible, so you can have a better balance and it’s not so hard for you.

- Anbring rebozoen under kvindens balder. Være sikker på at rebozoen dækker hele bækkenområdet fra taljen og til lårene.

- Centrum af rebozoen skal være under halebenet

- Vikl rebozoen om håndleddene så du har godt fat

- Det faste greb er nødvendingt når du løfter kvinden en lille smule

- Grib fat i begge ender af rebozoen, bøj knæene en lille smule og være sikker på din ryg er ret.

- Bevæg rebozoen fra den ene til den anden side

- Spørg altid kvinden hvor intenst hun ønsker bevægelserne, om de skal være langsomme og rullende eller korte og hurtige.

Manteada

Virkning:

- Afslapper lænd, bækkenbund og balder.
- Hjælper på generelle rygsmerter

Hvornår:

Under fødsel

Under graviditet

Efter fødsel

Tips og betragtninger:

- Anbring rebozoen rundt om den gravide kvindes hofter, således at den dækker balderne fra taljen til lårene.

- Bevæg rebozoen i en kort frem og tilbage rytme, eller i en hurtig vibrerende bevægelse som den gravide selv vælger

- Du kan også bevæge den i en 8 tals bevægelse til fuldstændig afslappelse af bækkenbunden.

- Forsøg at være så tæt på den gravide som muligt idet du ligger på et eller begge knæ. Når du trykker rebozoen nedad, vil du desuden involvere lænden i bevægelsen og ved at trykke rebozoen fremad vil du samtidig give massage til balderne hvilket har en afslappende effekt på bækkenbunden.

- Vi anbefaler at hvis du bruger fødebold, skal du lægge en rebozo eller et blødt håndklæde på bolden, for at gøre det mere behagligt mht lugt og kontakt.